NØKKELPRESTASJONER
5stk. Ø1000 og Ø1220 mm rammede peler med lengder opptil 125m og 65m vanndybde.
Arbeid på innsjø med modulære lektere/slepebåt kombinert med 400-tonns kran.
Arbeid under vanskelige forhold ned til minus 20 grader Celsius.
Prosjektet
Keller Geoteknikk har på oppdrag for Nye Veier utført prøvepeling for ny Mjøsbru like utenfor Moelv. Formålet med prøvepelingen var å undersøke rambarhetog bæreevne av åpne og lukkede friksjonspeler (stålrørspeler) i Mjøsa. Det skulle også utføres miljøforsøk og miljøovervåking. Den planlagte veistrekningen E6 Moelv-Roterud inkluderer en kryssing av Mjøsa i nærheten av Moelv. Det utredes i planarbeidet to alternativer, der det ene alternativet er en bru som ligger parallelt med dagens bru, og det andre alternativet et søndre alternativ som krysser litt lengre sør. Denne prøvepelingen ble utført for å kartlegge det søndre alternativet.
Utfordringen
- Ramming fra innsjø – alt utstyr må monteres i moduler som kan fraktes på land.
- Sveising, løft og transport av peler med lengder opp mot 125 meter fra Tangenvika til Moelv.
- Lange og tunge peler gjorde det nødvendig med en stor kran (400 tonn) som var en utfordring for de modulære lekterene.
- Omfattende miljøundersøkelser samtidig og tett på ramming av peler.
Løsningen
- Produksjonsområde i Tangenvika med alt nødvendig utstyr for produksjon av stålrør i prosjekterte lengder.
- Ramming med 350 kJ hydraulisk hammer og 400 tonns kran.
- Godt planlagte arbeider og miljøundersøkelser sammen med vår UE, Multiconsult.