Arbeidet er en del av Sandbukta-Moss-Sastad (SMS2A) jernbaneprosjekt som blir utført av Bane NOR, for å anlegge en ny dobbeltsporet jernbane, tunneler og jernbanestasjon i Moss, omtrent 60 km sør for Oslo.
Keller er blitt kontrahert av MOSSIA, et fellessatsning av Implenia Norge og Acciona, for å fullføre arbeidene, som involverer dyp tørr jordblanding, jet fuging og fjellfuging og verdsatt til rundt € 42 millioner.
Det er en stor prestasjon for Geoteknikk, som ble etablert i år etter at Keller kom inn i det norske markedet i 2016 med arbeid med Follo Line-prosjektet.
Dominik Gächter, avdelingssjef i Norge, sa: "Dette er Keller Geoteknikk sin første store kontrakt i Norge og anerkjenner ressursene, erfaringene og evnene Keller kan be om å vinne og gjennomføre store geotekniske prosjekter. Vi tilbyr den største porteføljen av geotekniske produkter i det norske markedet, slik at kundene drar fordel av å handle med bare en partner i stedet for flere.”
Keller har fullført lignende arbeid for Bane NOR under ledelse av avdelingsleder Dominik Gächter på det norske Follo Line-prosjektet, som det vant en ENR Global Award of Merit for Special Construction i år.
Dette førte til at samarbeidspartnerne søkte tidlig involvering med Geoteknikk for å utvikle den tekniske løsningen for bakkestabiliseringsarbeidene på SMS2.
Arbeidet forventes å starte i november 2019 og være ferdig i 2022.